Företag med miljön i åtanke
Tack vare Sveriges långa resa mot ett mer miljövänligt och klimatsmart land, har det utvecklas nya branscher och trender. Konsumenter kräver mer av företagen och från produktionen av produkter. Redan från ruta ett ska miljön och klimatet vara en del av arbetet.
Renovera istället för att kassera
Företag börjar bli allt bättre på att renovera och reparera än att kassera. Företagskulturen har förändrats, företaget och cheferna sätter numera högt värde på att vara klimatsmart i sitt arbete. Om ett bordsben går sönder kanske någon kunnig på kontoret kan offra en halvtimme för att laga det istället för att företaget beställer ett helt nytt.
Det har också dykt upp en ny marknad på grund företagsvärldens vilja att återvinna och renovera än att bara konsumera. Det betyder att även stora företag och byggprojekt kan göra sitt. Företag som Recond Concept har en mobil rengöringsstation där de kan, med miljövänliga kemikalier, rengöra allt från maskinsystem till muttrar och få dem att bli som nya igen. Ytrost tas bort, gamla avlagringar och spill försvinner samt att maskinsystem optimeras genom den kemiska rengöringen.
Företag blomstrar ur skräpet
Sverige är en av de bästa länderna i världen på återvinning. Men det betyder inte att allting återvinns eller att det ens återvinns på det mest optimala sättet.
Någon som tjänat på att ta hand om det som klassat som ”avfall” är Scandinavian Organics som gör färsk buljong av äldre värphöns som annars går döden till mötes i en förbrännare. Nu nyttjas fågeln med optimal och tillför något bra till samhället. De har även börjat tillverka färdigmat med livsmedel som restauranger och matbutiker behöver bli av med.
Det har också skett framsteg på drivmedelsmarknaden där man numera kan utvinna diesel ut matoljor som annars varit restprodukter och skapat ett vätegasbehandlat drivmedel med vegetabiliska oljor. Stora namn som Volvo har börjat använda det nya drivmedlet.