Förbättra rekryteringsprocessen
Rekrytering kan ofta komma med sin beskärda del av utmaningar. Och medan det aldrig går att kontrollera absolut allt i en rekrytering, kan man åtminstone se till att förbättra sin egen process.
Bättre insikt i företagets behov
En lyckad rekrytering börjar redan innan man skriver jobbannonsen. För att kunna få tag på rätt person gäller det att veta exakt vilka behov företaget har och hur dessa bör tillgodoses. Och många gånger handlar det inte bara om behovet just nu, utan även behovet framöver.
Med fokus på kompetens
Kandidater måste uppfylla kompetenskraven först och främst. Har man ställt specifika krav är det bäst att hålla sig till dessa också. Samtidigt är det viktigt att veta vad man kan kompromissa med. Se till att göra skillnad mellan ”måsten” och ”borden” för att bättre kunna gallra bland CV:n.
Gör inte bara en intervju
Intervjun är självfallet en viktig del i rekryteringsprocessen, men det är långt från det enda man kan använda sig av i detta skede. Arbetsprov och tester av olika slag kan vara väldigt användbara verktyg de också. Har man ingen erfarenhet med sådana moment tidigare finns det företag som Psykologisk Metod AB som sysslar just med detta.
Var en attraktiv arbetsgivare
För att dra till sig rätt personer måste man var en arbetsgivare som andra vill jobba för. Detta är så klart lättare sagt än gjort och inget man fixar över en natt. Kan man skapa ett rykte att fokusera på sina medarbetare, ha bra relation med samhället och bygga en trivsam arbetsmiljö kommer man också få fler sökande som vill vara en del av den kulturen.